Grus-SM Optimera Rallyt

Hej

Äntligen var det dags för mig att sätta mig bakom ratten i rallybilen igen. Väldigt roligt att få köra igen trots en del rattrost som blivit efter 10 månader sedan sista tävlingen. Känns som en självklarhet att börja med “hemmatävlingen” i Grus-SM 2021, eller inte. Optimera Rallyt i Vara var andra deltävlingen i Grus-SM (sprint) och det var en sträcka på 7,5km som kördes 2ggr. Sträckan började med ett lite klurigare parti för att sedan öppna upp till klassiska Vara-vägar, långa rakor och  vinklar samt trånga passager över gårdarna. Sträckan är en av mina favoriter, MEN den kördes åt fel håll enligt mig.

SS1, vad skulle jag vänta mig? Sist kanske? 3:e tid på sträckan var inte vad jag förväntat mig att höra när jag kom i mål precis, med tanke på att vi blev stannade 15s innan start och fick starta 2min senare  samt att jag trampade bromspedalen i golvet precis efter målgång. 

Jag började lite försiktigt, för att sedan åka på mer och mer genom hela sträckan. Kriser fanns det en del av och även tre stycken dikesvisiter vilket gjorde att jag losade en hel del tid och hade 10,1s upp till förstaplatsen. Det skall även nämnas att han som var snabbast i klassen har åkt en hel del mer än mig, speciellt på sista tiden. 

På service luftade vi bromsar och försökte få bort den glasade ytan på bromsbeläggen, så jag skulle ha några bromsar på sista sträckan, vilket fungerade. Anledningen till att jag blivit av med bromsarna precis efter målgång på SS1 var att jag överhettade bromsarna, vilket jag gjort förr på denna bil. Vi bytte även framdäck då jag tryckt in en del gräs mellan däck och fälg på det ena framhjulet vid en dikesvisit.

SS2 kändes betydligt bättre och jag hade ett mycket bättre flyt genom sträckan, tills jag inte får i 3:ans växel i slutet på sträckan och tvingas använda kopplingen och dubbelväxla förbi 3:an, både uppåt och nedåt. När jag blev av med 3:an var jag på slutpartiet av sträckan där vi åkte mellan åkrarna. Alltså ett parti där 3:an används en hel del. Trots detta förbättrade jag mig 16,3s. Det räckte tyvärr inte till mer än 3:e tid på sträckan, men avståndet till 1:a plats minskade till 7s (på sträckan). Min känsla är, att hade jag inte fått problem med 3:ans växel hade jag kunnat knipa en 2:a tid på sträckan.

Det blev en 3:e plats i klassen av 6st startande i ett mycket tufft fält i klassen så jag är helt klart nöjd med min insats. Jag fick dessutom med mig 15 SM-poäng och ligger därmed 5:a i Internationella 2WD samt på en 14 plats totalt bland alla 2WD bilar i SM.