Blev visst ett litet mellanår…

Bilen är såld sedan ett år tillbaka, och jag väntar än på min nya rallybil.

Då R2:an försvann fortare än vi beräknat så står jag utan bil, jag får ju ta pappas men det har jag inte gjort, och därav har det blivit lite tyst från oss. Pappa har själv kört en del tävlingar i år.

Första tävlingen i år blev i Backen i Uddevalla där vi bara lekte, pappa bakom ratten och jag i högerstolen. Redan helgen efter tävlade vi i Borås där vi fick startmotorproblem inför sista sträckan men slutförde tävlingen. Till Borås hade vi även införskaffat 4:a nya däck då de andra hade stått i minst 5 år.

En månad senare, med hel bil, bar det av till Backasprinten i Skene för tävling. En tävling pappa verkligen ville åka. Tyvärr bryter vi efter SS1 med en kokande bil.

Hem igen och laga.

Nästa tävling blir Dalslandstjuren med hemmavägar för pappa och vi åker mellanåkare. Även här påtalar Escorten att den inte alls vill samma som oss. Remmen till bl.a. servopumpen och generatorn går av mellan TK och start på sista SS. Utan servo tar vi oss igenom sträckan vi väntat på hela dagen, Kroppefjäll.

Åter hem och laga, där vi upptäcker ett öra till oljepumpen som gått av.

Samtidigt som jag sitter på en buss i Lidingö mot SBF’s Tjejläger 2019 får jag reda på att pappa och inhoppande Co-driver J.Johannesson bryter innan start i Strömkarlen. Escorten svarar inte på gas.

Det visar sig senare vara tändningen som flyttat på sig.

På Tjejlägret fick vi köra i SBF’s simulator och jag hade 4:e snabbaste tiden av oss alla. Vi hade ett lättare fyspass och ett gäng föreläsningar, bl.a. en av Marita Skoglund om mental träning som var väldigt givande och intressant.

I fjol fick vi en förfrågan om att delta i Speed Art Design, en utställning i Mariestad i början av september med lite uppvisning. Även här vill inte Escorten som vi vill, så nu står den inkörd i ett varmt garage här hemma, i fullt fungerande skick (HEL).

Min nya bilen är också en R2:a. Självklart en Ford. En Ford Fiesta 1,0T, samma som den gamla, men av senast årsmodellen och enligt de som kört båda, en mycket bättre bil. I stort sett alla delar har kommit och karossen skall vara klar nere på PZ Racing i Polen. Motorn och diverse andra saker har vi redan gjort i ordning och inväntar nu bara karossen.

Körsuget börjar bli stort nu.

Hälsningar Heidi