Rally Sweden 2018

Jag nådde mitt mål med tävlingen som var att genomföra hela tävlingen och förbättra mig dag för dag.

På söndagen den 11:e februari åkte jag och min co-driver Marcus Bengtsson upp till Värmland där tävlingen gick för att komma i ordning innan allt drog igång. Måndagen innefattade anmälan, hämta och att kolla på filmer från sträckorna för att ha ett hum om hur sträckorna såg ut i år innan man kom till dem.

Tisdagen och onsdagen innehöll reconsering av sträckorna då vi fick köra alla sträckor två gånger, vilket för mig blev att träna noter i låg hastighet och redigera om det behövdes.

På torsdagen drog det igång på riktigt med Shakedown Skalla på morgonen vilket var första gången det blev körning i fullfart, vilket kändes bra. Kvällen var kommen och bilen lastad för avfärd mot SSS1 Karlstad där tävlingen startade. SSS1 var en trång och teknisk sträck där man körde 2 och 2 mot varande. Därefter första nattvilan, men först transport upp till Torsby igen, denna gången fick jag köra bilen då tävlingen startat.

Fredagen började tidigt och första sträckan var SS2 Hof Finnskog 1. Det var stopp på sträckan i några minuter så jag fick stanna mitt på sträckan för ingen kom förbi och jag fick därför en ideal tid. Det fick alla som blev hindrade. Andra sträckan var SS3 Svullrya 1 och den gick bättre för mig. Dagens tredje sträcka var SS4 Röjden 1 vilket var den sträckan jag tyckte gick bäst under hela helgen. Där hade vi ett gott samarbete med bra flyt i åkningen.

Nu var det ner till Torsby för en service på 30 minuter, där vi fick nya däck fram och mat i magen innan det bar av mot Norge och SS5 Hof Finnskog 2. Därefter var det Svullrya 2 och Röjden 2. De sträckorna var mer spåriga än på morgonen då hela fältet puls hela Historic fältet hade kört en gång till. Därefter bar det av mot SS8 Torsby 1 vilket var en sträcka jag inte gillade alls på grund av den avslutade delen på inne vid servisen som var gjord lite som SSS Karlstad.

Lördagen började även den tidigt men nu var det bara sträckor i Sverige. Först ut var SS9 Torntorp 1, därefter kom Hagfors 1 där den avslutande delen var ner för en skidbacke. Sista sträckan innan lunch var SS11 Vargåsen 1 som innehåller Colin’s Crest där det alltid är en tävling vem som kan hoppa längst, jag hoppade men vet inte hur långt. Vi fick nya framdäck igen i servicen inför de andra vändan av lördagens sträckor. Sedan bar det iväg ner till SSS15 Karlstad 2 och sedan upp till SS16 Torsby sprint vilket var den avslutade delen av SS Torsby.

Söndagen var sista dagen och den innehöll tre sträckor. Likenäs 1 och 2 samt Powerstage SS19 Torsby 2.

Jag är mycket nöjd med vår prestation och vi nådde målet. Totalt blev vi 55:a, vilket är väldigt bra, då vi tävlade mot Världsmästare med 4-hjulsdrivna bilar och min är bara 2- hjulsdriven. 16:e plats totalt i RC4 där fabriksförare är inräknade och 3:a i min klass, RC4 Nonpriority.